presentació

estacions transformadores és una iniciativa de trobades regulars amb dos objectius: 1. Intercanviar experiències i treballs al voltant de l’arquitectura i disciplines afins; 2. Posar sobre la taula temes abstractes, sobre els que reflexionar i discutir, per a enriquir-nos en el diàleg i compartir els dubtes.

Les trobades consisteixen en monografies temàtiques, que generaran 3 sessions diferents:
Projectes o treballs: consistent en la possibilitat de mostrar la feina de cadascú, sempre relacionada amb la temàtica.
Projecció: ficció o documental, permet un nou punt de vista sobre el tema a debat.
Visita: d'algun lloc o projecte, que ens il·lustri estratègies o disfuncions.

Estem oberts a la recepció de propostes de projectes, projeccions i visites per als pròxims temes (vegeu llistat).

16 de desembre 2009

ET5. visita. report



El passat 12 de desembre vam visitar algunes obres a Terrassa, en el marc del tema "context".

1. Pont de Vallparadís (acompanyats per Barto Busom, de RGA):

Passarel·la per a vianants, que originalment havia de connectar el conjunt històric de les Esglésies de Sant Pere a un nou museu. Integració de “l’illa” de les esglésies a la ciutat.

Pont per ser recorregut, però també per ser vist de manera integrada tot recorrent el parc. En recórrer-lo, el pont es converteix en dos murs d'acer, que s'esvaeixen només en girar la visió 90º. Recorrent el parc, per contra, la passarel·la és molt transparent, i només és en aproximacions tangencials (és a dir: anant de la llera fins a l'arrencada del pont) quan la passarel·la es va tornant opaca.

La superposició dels dos codis de barres fa que en apropar-se hi hagi un moviment de caràcter vegetal que s'integra perfectament amb el parc.

Contraposició opac-transparent segons el punt de vista. El color fosc potencia aquest efecte. Llums, altaveus en desús, canvi de color del paviment per part de l'ajuntament. Construcció sense afectació del parc que passa per sota. Sorpresa: el so de l’impacte sobre els barrots converteix la passarel·la en un xilòfon improvisat per alguns vianants.

2. Conjunt monumental de les Esglésies de Sant Pere (acompanyats de l’Anna Busqué, de RGA):

Antiga rectoria ara reconvertida en museu, on es mostren restes arqueològiques amb una certa ironia. La pell restitueix amb noves maneres de construir les tècniques de l'edifici original (formigó que sembla arrebossat, vidre que vol ser pedra). L'interior mostra les restes elevant-se sobre aquestes, fent parèntesis al mur per mostrar-les, i fins i tot deixant una mostra de micropilot com un vestigi de la construcció.

La urbanització dels espais exteriors del conjunt es tracta com un mapa arqueològic, amb una manera de tractar els elements identificable, com si fos un mapa, reconeixible des de la coberta de la terrassa superior del museu.

3. Les Esglésies de sant Pere, Sant Miquel i Santa Maria (restauració a càrrec de l’Alfred Pastor, de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya):

Conjunt monumental d'un gran valor històric del pre-romànic i romànic a Catalunya, restaurat amb cura, respecte i discreció, d'una gran sensibilitat..

4. Museu de la Ciència i la Tècnica, a l'edifici industrial Vapor Aymerich, Amat i Jover: un clàssic de l'arquitectura modernista obra de Lluís Muncunill.

La riquesa espaial, tant des de l'interior com des de l'exterior, fruit d'un mòdul complex repetit innombrables vegades permet uns efectes de llum, de ritme, de volumetria, de fugues visuals extraordinàriament rics que fan d'aquest edifici un referent. La coberta és un mar de rajoles.